Miami Herald Publisher Resigns

This article is from the archive of The New York Sun before the launch of its new website in 2022. The Sun has neither altered nor updated such articles but will seek to correct any errors, mis-categorizations or other problems introduced during transfer.

The New York Sun

MIAMI — The Miami Herald’s publisher resigned yesterday, saying “ambiguously communicated” personnel policies resulted in the firings of three journalists at its Spanish-language paper who were paid to appear on American-government broadcasts aimed at promoting democracy in Cuba.

The papers’ publisher since July 2005, Jesus Diaz Jr. had dismissed two El Nuevo Herald reporters and a freelance contributor who had been paid by Radio Marti and TV Marti. Mr. Diaz said the company offered to rehire the three and that the company would not discipline six others it recently discovered also took payments.

Mr. Diaz also resigned as president of the Miami Herald Media Co.

“I realize and regret that the events of the past three weeks have created an environment that no longer allows me to lead our newspapers in a manner most beneficial for our newspapers, our readers, and our community,” Mr. Diaz wrote in a letter to readers announcing his resignation.

A longtime Herald employee who served as general manager, David Landsberg, took over immediately as company president and publisher of the two newspapers, the papers’ parent company based in Sacramento, Calif., the McClatchy Co., said. McClatchy acquired the newspapers in June when it bought Knight Ridder Inc.

McClatchy’s president and CEO, Gary Pruitt, said in a statement that the company was sorry to see Mr. Diaz leave, but “we couldn’t be happier about having such a talented and experienced leader perfectly poised to step into this important job.”

A McClatchy spokeswoman, Elaine Lintecum, declined to comment beyond what was in the company’s news release.

Mr. Diaz said he believed the journalists’ acceptance of payments “was a breach of widely accepted principles of journalistic ethics.” But he added: “Our policies prohibiting such behavior may have been ambiguously communicated, inconsistently applied, and widely misunderstood over many years in the El Nuevo Herald newsroom.”

He said no one would be allowed in the future to accept money from the American-government-run broadcasters and that conflict-of-interest policies would be strengthened.

The Miami Herald reported early last month, citing government documents, that 10 South Florida journalists had received thousands of dollars from the federal government for their work on radio and TV programming aimed at undermining Fidel Castro’s communist regime.

Pablo Alfonso, who reports on Cuba and wrote an opinion column for El Nuevo Herald, was paid almost $175,000 since 2001 to host shows on Radio and TV Marti, American-government programs that promote democracy in Cuba, according to government documents obtained by the Herald.

A freelance reporter who wrote about Cuban culture for El Nuevo Herald, Olga Connor, received about $71,000 from the U.S. Office of Cuba Broadcasting, and staff reporter Wilfredo Cancio Isla, who covered the Cuban exile community and politics, was paid almost $15,000 in the last five years, the Herald reported.

Mr. Cancio called the firings an attack on his journalistic integrity but said he would probably return to the newspaper.

“There are other elements that can be discussed now, such as policies on conflict of interest, ethics, and standards of El Nuevo Herald’s coverage of Cuba,” Mr. Cancio said. “This opens a chapter for an honest discussion over the values of Hispanic journalism.”

Ms. Connor did not return an e-mail seeking comment. A message left at the home of a Pablo Alfonso in Miami was not returned. The dismissals caused a furor among members of Miami’s Cuban-American community, which responded with canceled subscriptions and attacks on Mr. Diaz and some of the newspaper’s editors and journalists in letters and e-mails. Critics also said Mr. Diaz reacted too quickly and harshly.

The Miami Herald’s internal probe disclosed that the activities at Radio and TV Marti of four of the six newly identified El Nuevo Herald employees had been approved by El Nuevo Herald executive editor Carlos Castaneda, who died in 2002.

Mr. Diaz spent the past 14 months as head of the Herald’s operations and oversaw the ownership transition from Knight Ridder to McClatchy and through several hurricanes that strained production schedules.

One of his first challenges on the job was the firing of Jim DeFede. The popular columnist confessed that he recorded a phone conversation without the permission of former city commissioner Arthur Teele, just before Mr. Teele shot himself in the lobby of the Miami Herald building in July 2005.

Mr. Diaz joined the Miami Herald in 1993 as vice president and chief financial officer before departing three years later. He returned as general manager in 2002 and succeeded Alberto Ibarguen in 2005.

The New York Sun

© 2023 The New York Sun Company, LLC. All rights reserved.

Use of this site constitutes acceptance of our Terms of Use and Privacy Policy. The material on this site is protected by copyright law and may not be reproduced, distributed, transmitted, cached or otherwise used.

The New York Sun

Sign in or  Create a free account

By continuing you agree to our Privacy Policy and Terms of Use